Narodowe Święto Niepodległości
11 listopada 1918 roku, po 123 latach niewoli, odzyskaliśmy upragnioną wolność. Na te listopadowe wydarzenie znacząco wpłynęły dwa fakty: wystąpienie prezydenta USA -Woodrowa Wilsona, który w orędziu wygłoszonym przed Kongresem powiedział: „Należy stworzyć niezawisłe państwo polskie”, oraz podpisanie w Compiegne pod Paryżem rozejmu kończącego I wojnę światową.
Data odzyskania niepodległości wzbudzała wiele kontrowersji; toczono spory, które z wydarzeń jesieni 1918 r. należy uznać za symboliczny moment jej odzyskania. Piłsudczycy uważali, że przybycie 10 listopada do Warszawy z magdeburskiej twierdzy J. Piłsudskiego, ugrupowania lewicowe natomiast przekonywały o utworzeniu rządu Ignacego Daszyńskiego. Ostatecznie „zwyciężyła” data 11 listopada- w tym to dniu Rada Regencyjna przekazała Józefowi Piłsudskiemu władzę wojskową i naczelne dowództwo nad Polskimi Siłami Zbrojnymi. 16 stycznia 1919 roku doszło do powstania rządu, na którego czele stanął Ignacy Paderewski. Powstanie tego rządu zakończyło proces konsolidacji władzy; pod koniec stycznia odbyły się wybory do Sejmu Ustawodawczego, który stał się symbolem odrodzonej Rzeczypospolitej. Sam proces formowania granic trwał dosyć długo, bo zakończył się dopiero w 1922 roku w wyniku decyzji ujętych w traktacie wersalskim, zwycięstwem w wojnie bolszewickiej, licznych plebiscytów i powstań. Ostatecznie II Rzeczpospolita stała się szóstym, co do wielkości państwem w Europie.
Obchody Święta Niepodległości zostały zapoczątkowane ustawą z dnia 23 kwietnia 1937 roku, następnie zniesione ustawą Krajowej Rady Narodowej 22 lipca 1945 roku, a ostatecznie przywrócone kolejną ustawą z 1989 roku. W tym dniu w całej Polsce odbywają się defilady, koncerty patriotyczne, wykłady czy sesje historyczne. Tradycją stało się wspólne śpiewanie hymnu narodowego.
„Szkoła Pamięta”
„Szkoła Pamięta”- to już trzecia edycja akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki – zachęta szkół do upamiętniania ważnych rocznic, wydarzeń i postaci. Nic bowiem tak nie uczy patriotyzmu jak żywa lekcja historii, która stwarza możliwości wyjścia w teren w poszukiwaniu zapomnianych miejsc, ciekawych przedmiotów, czy fascynujących przekazów muzealnych. W ramach edukacji historycznej nasi uczniowie odwiedzili groby ofiar II wojny światowej na Cmentarzu Parafialnym w Radoryżu Kościelnym. Oddali hołd żołnierzom poległym w kampanii wrześniowej, ppor. Jadwidze Holnickiej -Szulc- sanitariuszce i członkini AK oraz ppor. Józefowi Matuszowi- ps. „LONT”, dowódcy oddziału Zbrojnego Zrzeszenia WiN Obwód Łuków. Kolejnym miejscem zasługującym na uwagę jest budynek dworca kolejowego w Krzywdzie. Niedawno została odsłonięta tam wmurowana tablica pamiątkowa nawiązująca do postaci gen. Franciszka Kleeberga i żołnierzy SGO Polesie. Na dwóch innych możemy poczytać o samym generale oraz poznać historię dworca. Kolejnym punktem była lekcja historii w Muzeum Czynu Bojowego Kleeberczyków w Woli Gułowskiej. W siedmiu multimedialnych salach znajduje się ponad 1400 unikatowych eksponatów, a wśród nich elementy umundurowania, uprzęży konnych, broń, amunicja, przedmioty codziennego użytku i rzeczy osobiste żołnierzy. W placówce mieszczą się również: sala tradycji regionalnych, sala myśliwska i galeria rzeźby ludowej.
Pamiętamy o zmarłych
W szczególnym czasie zadumy przed Dniem Wszystkich Świętych udaliśmy się na cmentarz parafialny w Radoryżu Kościelnym. Nasze działania polegały na porządkowaniu mogił zmarłych weteranów działań wojennych, którzy zostali pochowani w Radoryżu. Oprócz porządków, poświęciliśmy chwilę na modlitwę i zadumę.
Wizyta w Banku Spółdzielczym w Krzywdzie
W środę uczniowie klasy III4p odwiedzili Bank Spółdzielczy w Krzywdzie. Wizycie przewodniczył prezes banku, pan Jarosław Babiuch. Uczniowie mieli okazję zobaczyć bank „od kuchni”, poznali strukturę organizacyjną i ofertę banku. Ponadto zasypali prezesa mnóstwem pytań odnośnie funkcjonowania Banku Spółdzielczego w Krzywdzie. Odważniejsi uczniowie zainteresowani byli również ewentualnym zatrudnieniem w tym banku.
Ogólnopolski Tydzień Kariery
Uczniowie klas III wzięli udział w ”Wyprawie na 3K: Kariera, Kompetencje, Kreatywność” w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery.
Młodzież uczestniczyła w e-webinarach dotyczących m.in. zarządzania stresem, talentów, kreatywności, człowieka przyszłości, budowaniu adekwatnej i stabilnej samooceny, portfolio zawodowego czy efektywnej nauki języków obcych.
Innowacja "Warto być poliglotą"
Innowacja "Warto być poliglotą" ma za zadanie zachęcić uczniów do efektywnej i praktycznej nauki języków obcych. W celu realizacji innowacji zaplanowawne zostały różne działania.
26 października w naszej szkole odbył się międzyszkolny Konkurs Piosenki Obcojęzycznej pod hasłem naszej innowacji pedagogicznej "Warto być poliglotą". W rywalizacji wzięli udział uczniowie okolicznych szkół podstawowych, którzy zaprezentowali się w repertuarze w językach angielskim, rosyjskim i hiszpańskim. Miło nam poinformować, że zwycięzcą konkursu została Gabriela Józwik z Zespołu Szkół w Krzywdzie, która oczarowała Jury piosenką "Alone" autorstwa Alana Walkera. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział, gratulujemy talentu, a Gabrysi życzymy kolejnych sukcesów.
27 października odbyła się wizyta przedstawicieli i zagranicznych studentów Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie na czele z dr Przemysławem Terejko – językoznawcą i wykładowcą tej uczelni. Podczas tej wizyty uczniowie wysłuchali wykładu nt. różnych wariantów języka angielskiego na świecie oraz prezentacji przybyłych z Birmy, Tajlandii, Lesotho, Nigerii, Ekwadoru i Rwandy studentów, którzy opowiadali o zwyczajach i kulturze swoich krajów. Przybyli goście byli zauroczeni naszą szkołą dlatego zostali zaproszeni na krótki pokaz samoobrony i wzięli udział w zajęciach strzelania.
W ramach innowacji odbyły się także warsztaty językowe, konkursy, wykłady on-line, oraz zdalne lekcje z uczniami i nauczycielami z innych krajów.
Wycieczka do Warszawy
We wtorek 26 października odbyła się wycieczka do Warszawy, w ramach której uczniowie odwiedzili Centrum Nauki Kopernik oraz Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira Skrzypka.
W sali „Systemy pieniężne” obejrzeliśmy ogromnych rozmiarów monety szwedzkie z XVII w. zwane platmyntami, czyli monetami płytowymi. Największa z nich waży 20 kilogramów! Kilku śmiałków odważyło się podnieść ten ogromnych rozmiarów pieniądz. W „Skarbcu” mogliśmy podziwiać sztabkę złota ważącą ok. 12 kg, której wartość to 3 miliony złotych. W „Laboratorium autentyczności” zaprezentowano nam różne rodzaje zabezpieczeń banknotów. W sali „Twórca i produkcja pieniądza” mogliśmy prześledzić proces powstawania pieniędzy i wydrukować pamiątkową naklejkę z własnym imieniem i nazwiskiem.